
Probity issues and conflicts of interest in EMF research and review
by Mike O’Carroll, updated 28-1-07, 11-2-07, 20-3-07, June 07, 5-11-07 and July 08.

Public trust and confidence in official information has been an issue in the UK for some years, not 
least in scientific advice. For example the House of Commons Committee on Science and 
Technology Seventh Report of 2005/6 notes the “backdrop of widespread concern over a perceived 
loss of public confidence in the system of scientific advice supporting Government policy making” 
in the wake of the BSE affair and the ensuing Phillips Report, and describes subsequent government 
changes in structure, guidance and review of its systems. In this period of change the relevant UK 
advisory body on EMF, the NRPB, has been subsumed in the HPA.

In addition to the general issue of public confidence, there are specific published concerns about 
advice on ELF-EMF. For example Hardell et al, in the American Journal of Industrial Medicine 
(AJIM 2006), report undeclared consultancies, conspiracy to arrange friendly peer review, and 
conflicting interests, involving key advisors to NRPB, while Microwave News of November 2006, 
reports conflict of interest at the highest level in WHO EMF advice. In each of those cases there 
have been balancing responses, though the issues remain.

Other published examples are given below. The purpose of this note is simply to acknowledge that 
such public concerns exist and are in the public domain, and even in the peer-reviewed literature. It 
is not to take sides on any specific dispute or allegation.

*****

Hardell et al specifically implicate the very long-term chairman of NRPB’s  Advisory Group on 
Non-Ionising Radiation (AGNIR), albeit in connection with chemicals rather than EMF, with 
detailed documentary verification. Not only were large undeclared consultancies reported, but also 
conspiracy to arrange refereeing. Hardell et al say the chairman “these articles reveal that [an 
industry collaborator and the AGNIR chairman] agreed that any article written by [the AGNIR 
chairman] would be ‘‘peer reviewed’’ by [his] closest colleague and by …  medical advisers of two 
chemical companies”. Further Hardell et al say “The £15,000 fee for the review was paid for by 
[leading producers of the chemical under review] and “when [he] was finishing the review he was 
also separately receiving consultancy funding from [another leading producer of the chemical], and 
further, the funding was undeclared. 

Although that episode concerned a chemical carcinogen, the concern remains about the practice of 
secret conflict of interest among the leading UK EMF advisor and his close collaborators. Hardell et 
al also describe malpractice in the field of EMF relevant to telecommunications, which involves 
many of the same people in UK and international advisory groups as does ELF-EMF. Indeed the 
AGNIR covers both types of EMF.

The paper provoked a number of responses in AJIM, including a rebuttal from EIE and letters from 
professors from Sweden, USA and the UK, with ad hominem defences of the AGNIR chairman and 
counter-criticism of Hardell et al. The Journal editor apologised to Hardell for having omitted his 
own properly submitted declaration of interest.

The article in Microwave News (MWN) also implicates the long-term Head of the EMF Project at 
WHO, Mike Repacholi, who has been the architect of key draft reports in 2006 and who retired in 
the summer and almost immediately used the WHO draft reports in legal testimony for commercial 
clients. The article says his testimony  “has been criticized for citing, and at times misrepresenting,  
as-yet unreleased WHO reports for the benefit of his corporate clients”. 

1



Because of his unique influence, Repacholi has been able to shape key WHO reports to the 
advantage of his immediate future corporate clients. Beyond that, he has been able to use 
unconfirmed draft reports with controversial parts which have not been approved by his colleagues, 
let alone confirmed. MWN says “Repacholi has misrepresented the group’s conclusions, according 
to Chris Portier, who chaired the expert panel. ‘The para-phrasing sometimes has gone a bit far  
and may be misleading,’ Portier told Microwave News”. Portier was Co-ordinator of EMF Hazard 
Evaluation for the influential NIEHS review in 1999, and as chairman of the WHO expert panel is 
respected in the field. 

MWN gives examples cited by Portier.  “[Repacholi] states that the [expert] panel concluded that  
‘The epidemiological evidence cannot be used as a basis for standards (exposure limits).’  ‘Such a 
statement is absurd,’ said Portier, ‘Since they obviously can be used’. Also according to 
Repacholi’s report: ‘The task group recognized that the ICNIRP (1998) guidelines provide 
adequate protection for all established health effects.’ This an ‘overstatement,’ Portier said, ‘As I  
recall our recommendation it was that these guidelines were protective for acute effects; we said 
nothing about all effects in this recommendation’. ”

It has been WHO practice to invite industry representatives to expert panels as “observers”. 
However, stakeholders have witnessed their full and leading participation in the proceedings, 
without any restriction as observers. MWN says: “The way the EHC review was written and edited 
is itself controversial. Repacholi invited eight observers to attend the meeting: All eight were from 
the electric utility industry.” 

MWN news published a response of 15 November 2006 from Dr Repacholi in which he confirmed 
acting for a commercial client but insisted this was legitimate after his retirement. He further 
defended his use of unconfirmed drafts and accused MW News of hypocrisy, innuendo and 
misrepresentation. MW News published a further response 17 November 2006 claiming Repacholi 
did not challenge either Chris Portier’s claim that Repacholi misrepresented the conclusions of the 
WHO expert panel or the claim that up to half the WHO EMF funding came from industry. MW 
News goes on with more details of monetary dealings and of selective use of evidence.

Another peer-reviewed paper this year: Don Maisch, “Conflict of Interest &Bias in Health Advisory 
Committees: A case study of the WHO ’s Electro Magnetic Frequency (EMF) Task Group”, 
J.Aust.Coll.Nutr.&Env.Med.Vol.25 No.1 (April 2006)pages 15-17, describes similar concerns with 
excessive representation of financially interested industry in expert advisory groups. This paper also 
observes strong interaction between the WHO International EMF Project and the International 
Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP) and says  “… half of the official  
members of the WHO task group are also members of ICNIRP”. The paper claims “industry 
influence [is] endemic in the decision making process” and “such a blatant disregard for the 
fundamental principles of credible science as well as WHO’s mission on protecting world health  
speaks of a desperation to bury independent advice at all costs, even if that cost is the integrity of  
WHO”.

The strong interconnections of the inner group of international advisers may be a situation like that 
in global warming. There the authority of the IPCC promoted a new and relatively untested piece of 
research in the form of the “hockey-stick” graph (of global temperature against time). Technical 
criticism of the methodology and of the result, in a peer-reviewed paper, was contested and 
suppressed, and original data with-held, until the US Congress intervened. Both the prestigious 
NAS review and a top-level statistical review fully upheld the criticisms. The statistical review 
(Wegman Report) also observed a phenomenon of social networking among the inner core of 

2



researchers and reviewers, with statistical measures of unusually strong joint authorship and 
refereeing each others’ papers, which could have led to the resistance to accepting valid criticism. 

Blank and Goodman 2006 complain, of a BEMS supplement, that “The supplement was designed 
by WHO to promote the WHO electromagnetic fields (EMF) program, and it gave itself a good 
‘report card’ in the introduction.”  …  (and later on) “Publication of a paper with our imprimatur 
lends credibility to the WHO program, where a sincere interest in meaningful research into disease 
related mechanisms involving EMF is painfully absent.  That last remark may appear unusually 
harsh, but how else can one describe the failure of the WHO symposium to mention the many 
research papers showing stimulation of DNA as in the stress response [e.g.,Leszczinski et  
al.,2004], reports of DNA strand breaks …”.

Carlo 2006 says, of studies in the related cell phones field, “The industry strategy has been to fund 
low-risk studies that will assure a positive result – and then use it to convince the news media and 
the public that it is proof that cell phones are safe. Even though the actual science proved nothing 
of the sort.” and goes on to give statistics showing a clear bias in industry-funded results. He cites 
13 peer-reviewed papers with statistically significant findings for cell phones, with 207 positive and 
0 negative significant tumor findings from independently funded studies, and 98 positive and 17 
negative significant findings from industry-funded studies.  While a single comparison such as that 
can only be indicative, wider comparison of results by funding source would bear further study and 
replication, which may exist for other scientific fields.

Huss et al (2007) reviewed the relation between source of funding and results for experimental 
studies. The OR for reporting at least one statistically significant result for studies funded 
exclusively by industry compared with studies funded by public agencies or charities was 0.11 
(0.02, 0.78), itself statistically significant. Huss et al concluded “The interpretation of results from 
studies of health effects of radiofrequency radiation should take sponsorship into account”. 
Although this study is about RF radiation, several of the references come from other fields 
(antidepressants, tobacco, passive smoking, biomedical research, clinical trials, pharmaceutical 
industry), supporting the generality of this phenomenon.

Added June 07:  A new paper “Use of evidence in new recommendations” by Oxman et al (2007) 
states its lead finding “Systematic reviews and concise summaries of findings are rarely used for 
developing recommendations”. A Reuters report says “The medical journal's criticism of WHO 
could shock many in the global health community” and quotes Lancet editor Dr. Richard Horton as 
saying "This is a pretty seismic event. It undermines the very purpose of WHO.”
< http://omega.twoday.net/stories/3773480/>

At the level of "guidelines for WHO guidelines", the paper doesn't mention EMF or precaution, but 
its findings are significant. The authors are sort-of internal, in their WHO roles, and the work is EC-
funded. While the IARC review of EMFs was systematic in approach and assessment classification, 
it considered only a limited range of evidence and lacked a systematic method of aggregating the 
evidence it did consider.

Added November 07:  A detailed analysis of funding bias appeared in Microwave News Vol. XXVI 
No. 4 of July 2006, examining 85 radiofrequency (RF) /microwave-genotox papers published since 
1990. Of these, 43 found some type of biological effect and 42 did not. Yet 32 of the 35 studies that 
were paid for by the mobile phone industry and the U.S. Air Force show no effect. They make up 
more than 75% of all the negative studies. The article also shows publication bias by the journal 
Radiation Research and gives information about apparently undisclosed editors’ interests. That 

3



raises the interesting point about journals’ provisions, or not, for declaring interests not only of 
authors but also and especially of editors. The full analysis can be seen at
<http://www.  microwavenews  .com/RR.html  > 

The note about Radiation Research was picked up by the CSPI (Center for Science in the Public 
Interest) in its Integrity in Science Project. The fact that a major (900,000 subscribers) independent 
public-interest body should need to run such a project is a sign of the underlying widespread 
problem with probity in science.
http://www.cspinet.org/integrity/watch/200608281.html

From the CSIP web site “The Integrity in Science (ISS) Project combats corporate influence on 
science and science-based public policy. We scrutinize more than 200 science-based federal 
advisory committees for undisclosed conflicts of interest, monitor the media and scientific literature 
for failure to disclose, and encourage the adoption of strong disclosure policies. ISS publishes the 
weekly Integrity in Science Watch e-Newsletter and maintains an open database of public records of 
scientists' ties to industry.” 

Added July 2008:

The Interphone project is a 13-country set of epidemiology studies on tumours and mobile phone 
use. Some partial results have been published but the greater part, along with the overall assessment, 
is still awaited after almost three years. Microwave News surveys the scene of splits and acrimony 
between the scientists at http://www.microwavenews.com/ (see 29 June 2008).

Hardell et al 2008 find methodological shortcomings in the Interphone studies under the auspice of 
IARC when compared with his own studies. These are set out in his Table 1. Table 2 shows the high 
response rates in the Hardell studies in contrast with low rates in the Interphone studies likely to 
obscure or diminish their results.   

Often probity issues are on the “industry” side with concerns of financial interest, widespread across 
science, and with statistical indications of bias by funding source. It is perhaps perversely refreshing 
to find probity issues on the other side, this time in relation to mobile phones and the Rudiger-
Lerchl dispute (see revolt news258 APPENDIX A; Schwarz et al 2008;, Lerchl 2008; Rudiger 
2008), albeit they are far from clear at this stage. 

The distinguished British Medical Journal reports (BMJ 2008) the Rudiger-Lerchl saga reflected in 
correspondence in the International Archives of Occupational and Environmental Health (IAOEH) 
this year. BMJ’s choice of heading for the report by Annette Tuffs was “University calls for mobile  
phone research to be withdrawn after technician admits faking data”. Yet the report gives no 
confirmation that there was a confession. Indeed it reports claims that there was none. There appear 
to be interesting statistical grounds for challenging the validity of the original research, and faking 
has been famous in science, yet there also appear to be conflicts of interest among the accusers and 
unjust assertions by the university press officer. Watch this space!

Probity concerns about IARC and WHO have appeared prominently in connection with chemicals 
in the environment. As these notes focus on EMF, detail is omitted though the theme of conflict of 
interest and non-independence is clear from some of the titles (Lancet 2003; Sass 2005). It is 
notable when a Lancet editorial highlights concerns about “undue influences, especially commercial  
ones” and industry trying to “slip in their unpublished data” hidden behind confidentiality.

4

http://www.microwavenews.com/
http://www.cspinet.org/integrity/watch/index.html
http://www.cspinet.org/integrity/watch/200608281.html
http://www.microwavenews.com/RR.html


According to Sass 2005, the US General Accounting Office, after investigating the EPA, reported in 
2001 (document number GAO-01-536) poor identification of conflicts of interest, inadequate 
assurance of independence and balance, and very limited public access to information regarding 
panellists. Sass also noted “Issues of credibility and transparency during IARC chemical  
evaluations attracted international attention from scientists, public health professionals, and 
unions”, citing seven critical articles in the peer-reviewed journal Int J Occup Environ Health. 
However, Sass goes on to suggest that IARC’s “new guidelines on disclosure and conflicts of 
interest” may serve as a template for others.

Gennaro & Tomatis (2005) identify 15 ways in which business interests bias epidemiology studies. 
It’s almost a guide for industry to cheating at epidemiology. They mention that one review on 
specific chemicals showed 60% of independent studies found the chemicals hazardous compared 
with only 14% of industry-sponsored studies. 

The Bush regime in the US has been prominently criticised for political appointments to science 
advisory positions (Brumfiel 2004; Lancet 2002; Nature 2003). Is the shadow of Soviet Lysenko-
ism still with us?  

The use and mis-use of so called “weight-of-evidence” (WOE) methods of evaluating scientific 
evidence can be important to public trust and confidence in official information. At the Beauly-
Denny inquiry (and elsewhere) I felt developers were presenting the IARC approach as “the” 
weight-of-evidence” method, very aggressively as if it were a unique absolute approach and all 
others were somehow invalid. In fact there are many WOE approaches; for example the IPCC uses a 
very different approach for climate change. Not only are there many, but they all have their 
shortcomings, some quite serious. IARC’s approach is systematic and tries to define its terms, to its 
credit, yet it too is seriously limited, for example in the evidence it considers and in its failure to 
address the aggregation of disparate evidence. For an analysis of WOE methods and their 
shortcomings, see Weed 2005.

References   

M Blank & R Goodman, "BEMS, WHO and the Precautionary Principle", Bioeletromagnetics DOI 
10.1002/bem.20261, 2006.

BMJ  2008;336:1270 (7 June), doi:10.1136/bmj.39598.629271.DB
http://www.bmj.com/cgi/content/full/336/7656/1270-d

Geoff Brumfiel, Mission Impossible?, Nature 428, 250-251, 18 March 2004.

George L. Carlo, “The Latest Reassurance Ruse about Cell Phones and Cancer”, Science and 
Public Policy Institute, Safe Wireless Initiative, Washington, D.C., 2006.

Gennaro & Tomatis, Business Bias: How Epidemiologic Studies May Underestimate or Fail to  
Detect Increased Risks of Cancer and Other Diseases, INT J OCCUP ENVIRON HEALTH 
2005;11:356–359. 

Hardell et al, “Secret Ties to Industry and Conflicting Interests in Cancer Research”, American 
Journal of Industrial Medicine, 50: 227-233 (2007), and subsequent responses: 

5

http://www.bmj.com/cgi/content/full/336/7656/1270-d


American Journal of Industrial Medicine, 50:234 (2007) Erratum Notice; 50:235–240 (2007), 
Letters to the Editor: International Epidemiology Institute (IEI); Dimitrios Trichopoulos, Harvard 
School of Public Health, and Hans-Olov Adami, Karolinska Institutet, Stockholm; Meir J. 
Stampfer, Harvard School of Public Health; Richard Wakeford, The University of Manchester.

Hardell et al, Methodological Aspects of Epidemiological Studies on the Use of Mobile
Phones and their Association with Brain Tumors, The Open Environmental Journal, 2008, 2, 54-61.

House of Commons Committee on Science and Technology, Scientific Advice, Risk and Evidence 
Based Policy Making, Seventh Report of 2005/6.

Huss et  al,  “Source of Funding and Results  of  Studies of Health Effects  of  Mobile Phone Use:  
Systematic  Review of  Experimental  Studies”,  Environ Health  Perspect  115:1-4,  2007 (online 15 
September 2006).

The Lancet, Editorial: Keeping scientific advice non-partisan, 360 (9345), 1525, 16 Nov 2002.

The Lancet, Editorial: Transparency at IARC, 361 (9353), 189, 18 Jan 2003.

Alexander Lerchl, Comments on …, Int Arch Occup Environ Health 2008  doi: 
10.1007/s00420-008-0323-3

Don Maisch,  “Conflict  of  Interest  &Bias  in  Health  Advisory  Committees:  A  case  study  of  the  
WHO’s  Electro  Magnetic  Frequency  (EMF)  Task  Group”,  J.Aust.Coll.Nutr.&Env.Med.Vol.25 
No.1, April 2006.
http://www.emfacts.com/papers/who_conflict.pdf

Nature, Editorial: All the Presidents yes-men? 30 January 2003 Volume 421 Issue no 6922.

Oxman et al,  “Use of evidence in new recommendations”, Lancet, 369:1883 –89, June 2, 2007, 
published on-line May 9, 2007. 

Mike Repacholi,  “Mike Repacholi responds to Microwave News 13 November 2006 issue ”, 
statement published on MWN web site, 15 November 2006.
http://www.microwavenews.com

Hugo W Rudiger, Answer to comments by A. Lerchl on …, Int Arch Occup Environ Health 2008 
doi: 10.1007/s00420-008-0330-4 

Jennifer Sass, Industry Efforts to Weaken the EPA’s Classification of the Carcinogenicity of 1,3-
Butadiene, INT J OCCUP ENVIRON HEALTH 2005;11:378–383.

Schwarz C, Kratochvil E, Pilger A, Kuster N, Adlkofer F, Rüdiger HW (2008) Radiofrequency 
electromagnetic fields (UMTS, 1,950 MHz) induce genotoxic effects in vitro in human fibroblasts 
but not in lymphocytes. Int Arch Occup Environ Health  doi: 10.1007/s00420-008-0305-5

Slesin, “Radiation Research” and The Cult of Negative Results, Microwave News, Vol. XXVI No. 
4, pages 1-5, July 2006. 
<http://www.microwavenews.com/RR.html>

6

http://www.microwavenews.com/RR.html
http://www.microwavenews.com/
http://www.emfacts.com/papers/who_conflict.pdf


Slesin, Microwave News Vol. XXVI No. 8, pages 1-4, and Vol. XXVI No. 9, pages 1-3, 13th and 
17th November 2006   http://www.microwavenews.com

Douglas L Weed,  Weight of evidence: a review of concepts and methods,  Risk Analysis, Vol. 25, 
No. 6, 1545-1557, 2005, DOI: 10.1111/j.1539-6924.2005.00699.x.

Wegman et  al,  Ad Hoc Committee report on the “Hockey Stick” global  climate reconstruction, 
commissioned by the US Congress House Committee on Energy and Commerce, 2006.
<http://energycommerce.house.gov/108/home/07142006_Wegman_Report.pdf >
which was on the above US government site in 2006, and now can be accessed at:
<http://www.rkpartnership.co.uk/sage/SAGE/Wegman_Report.pdf>.

7

http://www.microwavenews.com/

