
1

Probity issues and conflicts of interest in EMF research and review.
by Mike O’Carroll, updated 28-1-07, 11-2-07, 20-3-07, June 07 and 5-11-07. 

Public trust and confidence in official information has been an issue in the UK for some years, not 
least in scientific advice. For example the House of Commons Committee on Science and 
Technology Seventh Report of 2005/6 notes the “backdrop of widespread concern over a perceived 
loss of public confidence in the system of scientific advice supporting Government policy making”
in the wake of the BSE affair and the ensuing Phillips Report, and describes subsequent government 
changes in structure, guidance and review of its systems. In this period of change the relevant UK 
advisory body on EMF, the NRPB, has been subsumed in the HPA.

In addition to the general issue of public confidence, there are specific published concerns about 
advice on ELF-EMF. For example Hardell et al, in the American Journal of Industrial Medicine 
(AJIM 2006), report undeclared consultancies, conspiracy to arrange friendly peer review, and 
conflicting interests, involving key advisors to NRPB, while Microwave News of November 2006, 
reports conflict of interest at the highest level in WHO EMF advice. In each of those cases there 
have been balancing responses, though the issues remain.

Other published examples are given below. The purpose of this note is simply to acknowledge that 
such public concerns exist and are in the public domain, and even in the peer-reviewed literature. It 
is not to take sides on any specific dispute or allegation.

*****

Hardell et al specifically implicate the very long-term chairman of NRPB’s Advisory Group on 
Non-Ionising Radiation (AGNIR), albeit in connection with chemicals rather than EMF, with 
detailed documentary verification. Not only were large undeclared consultancies reported, but also 
conspiracy to arrange refereeing. Hardell et al say the chairman “these articles reveal that [an 
industry collaborator and the AGNIR chairman] agreed that any article written by [the AGNIR 
chairman] would be ‘‘peer reviewed’’ by [his] closest colleague and by … medical advisers of two 
chemical companies”. Further Hardell et al say “The �15,000 fee for the review was paid for by
[leading producers of the chemical under review] and “when [he] was finishing the review he was 
also separately receiving consultancy funding from [another leading producer of the chemical], and 
further, the funding was undeclared. 

Although that episode concerned a chemical carcinogen, the concern remains about the practice of 
secret conflict of interest among the leading UK EMF advisor and his close collaborators. Hardell et 
al also describe malpractice in the field of EMF relevant to telecommunications, which involves 
many of the same people in UK and international advisory groups as does ELF-EMF. Indeed the 
AGNIR covers both types of EMF.

The paper provoked a number of responses in AJIM, including a rebuttal from EIE and letters from 
professors from Sweden, USA and the UK, with ad hominem defences of the AGNIR chairman and 
counter-criticism of Hardell et al. The Journal editor apologised to Hardell for having omitted his 
own properly submitted declaration of interest.

The article in Microwave News (MWN) also implicates the long-term Head of the EMF Project at 
WHO, Mike Repacholi, who has been the architect of key draft reports in 2006 and who retired in 
the summer and almost immediately used the WHO draft reports in legal testimony for commercial 
clients. The article says his testimony “has been criticized for citing, and at times misrepresenting, 
as-yet unreleased WHO reports for the benefit of his corporate clients”. 



2

Because of his unique influence, Repacholi has been able to shape key WHO reports to the 
advantage of his immediate future corporate clients. Beyond that, he has been able to use 
unconfirmed draft reports with controversial parts which have not been approved by his colleagues, 
let alone confirmed. MWN says “Repacholi has misrepresented the group’s conclusions, according 
to Chris Portier, who chaired the expert panel. ‘The para-phrasing sometimes has gone a bit far 
and may be misleading,’ Portier told Microwave News”. Portier was Co-ordinator of EMF Hazard 
Evaluation for the influential NIEHS review in 1999, and as chairman of the WHO expert panel is 
respected in the field. 

MWN gives examples cited by Portier. “[Repacholi] states that the [expert] panel concluded that 
‘The epidemiological evidence cannot be used as a basis for standards (exposure limits).’ ‘Such a 
statement is absurd,’ said Portier, ‘Since they obviously can be used’. Also according to 
Repacholi’s report: ‘The task group recognized that the ICNIRP (1998) guidelines provide 
adequate protection for all established health effects.’ This an ‘overstatement,’ Portier said, ‘As I 
recall our recommendation it was that these guidelines were protective for acute effects; we said 
nothing about all effects in this recommendation’. ”

It has been WHO practice to invite industry representatives to expert panels as “observers”. 
However, stakeholders have witnessed their full and leading participation in the proceedings, 
without any restriction as observers. MWN says: “The way the EHC review was written and edited 
is itself controversial. Repacholi invited eight observers to attend the meeting: All eight were from 
the electric utility industry.” 

MWN news published a response of 15 November 2006 from Dr Repacholi in which he confirmed 
acting for a commercial client but insisted this was legitimate after his retirement. He further 
defended his use of unconfirmed drafts and accused MW News of hypocrisy, innuendo and 
misrepresentation. MW News published a further response 17 November 2006 claiming Repacholi 
did not challenge either Chris Portier’s claim that repacholi misrepresented the conclusions of the 
WHO expert panel or the claim that up to half the WHO EMF funding came from industry. MW 
News goes on with more details of monetary dealings and of selective use of evidence.

Another peer-reviewed paper this year: Don Maisch, “Conflict of Interest &Bias in Health Advisory 
Committees: A case study of the WHO ’s Electro Magnetic Frequency (EMF) Task Group”, 
J.Aust.Coll.Nutr.&Env.Med.Vol.25 No.1 (April 2006)pages 15-17, describes similar concerns with 
excessive representation of financially interested industry in expert advisory groups. This paper also 
observes strong interaction between the WHO International EMF Project and the International 
Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP) and says “… half of the official 
members of the WHO task group are also members of ICNIRP”. The paper claims “industry 
influence [is] endemic in the decision making process” and “such a blatant disregard for the 
fundamental principles of credible science as well as WHO’s mission on protecting world health 
speaks of a desperation to bury independent advice at all costs, even if that cost is the integrity of 
WHO”.

The strong interconnections of the inner group of international advisers may be a situation like that 
in global warming. There the authority of the IPCC promoted a new and relatively untested piece of 
research in the form of the “hockey-stick” graph (of global temperature against time). Technical 
criticism of the methodology and of the result, in a peer-reviewed paper, was contested and 
suppressed, and original data with-held, until the US Congress intervened. Both the prestigious 
NAS review and a top-level statistical review fully upheld the criticisms. The statistical review 
(Wegman Report) also observed a phenomenon of social networking among the inner core of 
researchers and reviewers, with statistical measures of unusually strong joint authorship and 
refereeing each others’ papers, which could have led to the resistance to accepting valid criticism. 



3

Blank and Goodman 2006 complain, of a BEMS supplement, that “The supplement was designed by 
WHO to promote the WHO electromagnetic fields (EMF) program, and it gave itself a good ‘report 
card’ in the introduction.” …  (and later on) “Publication of a paper with our imprimatur lends 
credibility to the WHO program, where a sincere interest in meaningful research into disease 
related mechanisms involving EMF is painfully absent. That last remark may appear unusually 
harsh, but how else can one describe the failure of the WHO symposium to mention the many 
research papers showing stimulation of DNA as in the stress response [e.g.,Leszczinski et al.,2004], 
reports of DNA strand breaks …”.

Carlo 2006 says, of studies in the related cell phones field, “The industry strategy has been to fund 
low-risk studies that will assure a positive result – and then use it to convince the news media and 
the public that it is proof that cell phones are safe. Even though the actual science proved nothing 
of the sort.” and goes on to give statistics showing a clear bias in industry-funded results. He cites 
13 peer-reviewed papers with statistically significant findings for cell phones, with 207 positive and 
0 negative significant tumor findings from independently funded studies, and 98 positive and 17 
negative significant findings from industry-funded studies. While a single comparison such as that 
can only be indicative, wider comparison of results by funding source would bear further study and 
replication, which may exist for other scientific fields.

Huss et al (2007) reviewed the relation between source of funding and results for experimental 
studies. The OR for reporting at least one statistically significant result for studies funded 
exclusively by industry compared with studies funded by public agencies or charities was 0.11 
(0.02, 0.78), itself statistically significant. Huss et al concluded “The interpretation of results from 
studies of health effects of radiofrequency radiation should take sponsorship into account”. 
Although this study is about RF radiation, several of the references come from other fields 
(antidepressants, tobacco, passive smoking, biomedical research, clinical trials, pharmaceutical 
industry), supporting the generality of this phenomenon.

Added June 07: A new paper “Use of evidence in new recommendations” by Oxman et al (2007) 
states its lead finding “Systematic reviews and concise summaries of findings are rarely used for 
developing recommendations.”. A Reuters report says “The medical journal's criticism of WHO 
could shock many in the global health community” and quotes Lancet editor Dr. Richard Horton as 
saying "This is a pretty seismic event. It undermines the very purpose of WHO.”
< http://omega.twoday.net/stories/3773480/>

At the level of "guidelines for WHO guidelines", the paper doesn't mention EMF or precaution, but 
its findings are significant. The authors are sort-of internal, in their WHO roles, and the work is EC-
funded. While the IARC review of EMFs was systematic in approach and assessment classification, 
it considered only a limited range of evidence and lacked a systematic method of aggregating the 
evidence it did consider.

Added November 07:  A detailed analysis of funding bias appeared in Microwave News Vol. XXVI 
No. 4 of July 2006, examining 85 radiofrequency (RF) /microwave-genotox papers published since 
1990. Of these, 43 found some type of biological effect and 42 did not. Yet 32 of the 35 studies that 
were paid for by the mobile phone industry and the U.S. Air Force show no effect. They make up 
more than 75% of all the negative studies. The article also shows publication bias by the journal 
Radiation Research and gives information about apparently undisclosed editors’ interests. That 
raises the interesting point about journals’ provisions, or not, for declaring interests not only of 
authors but also and especially of editors. The full analysis can be seen at
<http://www.microwavenews.com/RR.html>

http://www.microwavenews.com/RR.html


4

The note about Radiation Research was picked up by the CSPI (Center for Science in the Public 
Interest) in its Integrity in Science Project. The fact that a major (900,000 subscribers) independent 
public-interest body should need to run such a project is a sign of the underlying widespread 
problem with probity in science.
http://www.cspinet.org/integrity/watch/200608281.html

From the CSIP web site “The Integrity in Science (ISS) Project combats corporate influence on 
science and science-based public policy. We scrutinize more than 200 science-based federal 
advisory committees for undisclosed conflicts of interest, monitor the media and scientific literature 
for failure to disclose, and encourage the adoption of strong disclosure policies. ISS publishes the 
weekly Integrity in Science Watch e-Newsletter and maintains an open database of public records 
of scientists' ties to industry.”

References (mostly available on <http://www.rkpartnership.co.uk/sage/>).

M Blank & R Goodman, "BEMS, WHO and the Precautionary Principle", Bioeletromagnetics DOI 
10.1002/bem.20261, 2006.

George L. Carlo, “The Latest Reassurance Ruse about Cell Phones and Cancer”, Science and 
Public Policy Institute, Safe Wireless Initiative, Washington, D.C., 2006.

Hardell et al, “Secret Ties to Industry and Conflicting Interests in Cancer Research”, American 
Journal of Industrial Medicine, 50: 227-233 (2007), and subsequent responses: 
American Journal of Industrial Medicine, 50:234 (2007) Erratum Notice; 50:235–240 (2007), 
Letters to the Editor: International Epidemiology Institute (IEI); Dimitrios Trichopoulos, Harvard 
School of Public Health, and Hans-Olov Adami, Karolinska Institutet, Stockholm; Meir J. 
Stampfer, Harvard School of Public Health; Richard Wakeford, The University of Manchester.

House of Commons Committee on Science and Technology, Scientific Advice, Risk and Evidence 
Based Policy Making, Seventh Report of 2005/6.

Huss et al, “Source of Funding and Results of Studies of Health Effects of Mobile Phone Use: 
Systematic Review of Experimental Studies”, Environ Health Perspect 115:1-4, 2007 (online 15 
September 2006).

Don Maisch, “Conflict of Interest &Bias in Health Advisory Committees: A case study of the 
WHO’s Electro Magnetic Frequency (EMF) Task Group”, J.Aust.Coll.Nutr.&Env.Med.Vol.25 
No.1, April 2006.

Oxman et al, “Use of evidence in new recommendations”, Lancet, 369:1883 –89, June 2, 2007, 
published on-line May 9, 2007. 

Mike Repacholi, “Mike Repacholi responds to Microwave News 13 November 2006 issue”, 
statement published on MWN web site, 15 November 2006.
http://www.microwavenews.com

Slesin, “Radiation Research” and The Cult of Negative Results, Microwave News, Vol. XXVI No. 
4, pages 1-5, July 2006.

http://www.cspinet.org/integrity/watch/200608281.html
http://www.cspinet.org/integrity/watch/index.html
http://www.microwavenews.com/


5

<http://www.microwavenews.com/RR.html>

Slesin, Microwave News Vol. XXVI No. 8, pages 1-4, and Vol. XXVI No. 9, pages 1-3, 13th and 
17th November 2006 <http://www.microwavenews.com>

Wegman et al, Ad Hoc Committee report on the “Hockey Stick” global climate reconstruction, 
commissioned by the US Congress House Committee on Energy and Commerce, 2006.
<http://energycommerce.house.gov/108/home/07142006_Wegman_Report.pdf >
which was on the above US government site in 2006, and now can be accessed at:
<http://www.rkpartnership.co.uk/sage/SAGE/Wegman_Report.pdf>.

http://www.microwavenews.com/RR.html

